torsdag den 9. september 2010

Skøn ferie

Vi har haft en skøn ferie på Bornholm, hvor alt blev oplevet i cykel- eller vandre-tempo, og vi har set skøn natur og masser af dyr: mange hjorte (og desværre også snylterdyret - skovflåten, som valgte at søge ny bolig 1 gang på mig og 3 gange på Alma, der bestemte sig for at kalde dem for "skovkrabber". Det blev også til flere harer, tudser og en enkelt ravn (mener vi da det er) samt masser af sommerfugle, som jeg har taget billeder af i alle tænkelige situationer... Desuden en meget stor og mærkelig larve med de vildeste klør eller ben eller hvad det hedder forneden på sådan en fyr, som vi senere fandt ud af var en pileborer.
Det viste sig også at vi havde fået en passiv passager med hjem, for da jeg pakkede telt op hjemme i soveværelset, for lige at tjekke at det var ordentlig tørt, sprang der pludselig en kæmpe græshoppe op, og jeg blev så forskrækket, at jeg stak i et højt hyl og smed teltet hen over det. Alma spurgte om der var noget galt, og skyndte mig at sige nej nej, for ville gerne vente til Lasse kom hjem fra indkøbstur, for at vi sammen kunne tjekke at græshoppen var uskadt. På det tidspunkt havde den nemlig ligget rullet hårdt sammen inde i teltet i 4 døgn, da vi den sidste overnatning i det fri sov i shelter, og derefter sov 2 nætter hos gode venner, og sluttelig havde en overnatning på færgen.
Det undrer mig desuden, hvordan den overhovedet kunne snige sig "ombord" for jeg tjekker altid teltet for dyr, fugleklatter m.m inden jeg pakker det sammen, men man kan åbenbart blive snydt.

Græshoppen slap fint fra oplevelsen med kun et lille knæk yderste på den ene vinge. Vi burede den kortvarigt inde i en plastikboks, så vi kunne iagttage den, for det var fascinerende at se hvordan den kunne svinge benene og de meget lange følehorn ind i munden. Derefter blev den sat ud i det fri, og ved opslag kunne vi se, at det var en stor grøn løvgræshoppe.
På vej hjem erhvervede jeg mig dog en langtrukken forkølelse, så jeg har slæbt mig gennem dagene, og ikke rigtig haft overskud til at lave noget kreativt. Nu nyder jeg at være i gang igen...

1 kommentar:

  1. jeg tror også at det er en ravn I har set. Det ligner ganske meget. Jeg er vild med ravne og vi har masser af dem heroppe.
    Dejlige billeder på din blog, hvor der oser af kreativitet

    SvarSlet